Jogging a bieganie

2 min czytania

kobieta uprawia jogging

Biegacze, którzy rozpoczynają swoją przygodę z tą aktywnością fizyczną, bardzo często zastanawiają się, jakie powinno być właściwe przygotowanie do treningów. Przede wszystkim musi to odbywać się całkowicie bezpiecznie. Jednym z chętnie wykorzystywanych rozwiązań jest jogging. Czym jest oraz co odróżnia go od biegania? Jakie różnice świadczą o tym, że jogging i bieganie nie oznaczają tego samego?

Czym jest jogging?

Jogging można inaczej określić jako wolne bieganie, trucht. Bardzo ważne jest, aby dobrze rozgrzać się przed i rozciągnąć po, ponieważ ćwiczenia tego typu pomagają mięśniom szybciej się zregenerować.

Jeśli chcesz uprawiać jogging, musisz tak zaplanować trening, by był on długi, ale powolny. W ten sposób nie tylko zwiększysz wydolność swojego organizmu, ale także schudniesz – podobnie jak w przypadku biegania.

Wybierając się na jogging, trzeba przestrzegać wszystkich zasad, które gwarantują bezpieczeństwo na drodze. Powinieneś nosić odpowiednie ubrania i buty, które zapewnią dobre wsparcie. Należy również zwrócić uwagę na swoją dietę, ponieważ trucht jest konkretnym ćwiczeniem. Po treningu potrzebujesz posiłku i uzupełnienia wody w organizmie.

Jak biegać poprawnie?

Często zdarza się, że początkujący biegacze zaczynają od joggingu. Nie powinno to dziwić – jest to mniej męczące niż bieganie, a osoby, które wcześniej nie były zbyt aktywne fizycznie, muszą liczyć się z tym, że podczas pierwszego treningu nie będą w stanie przebiec kilku kilometrów. Dlatego tak ważne jest opracowanie planu treningowego. Trzymając się go, można bardzo szybko zrobić duże postępy.

Kiedy możemy zacząć mówić o bieganiu? Trening biegowy jest znacznie bardziej wymagający w porównaniu do joggingu. Przede wszystkim biegacz musi postawić sobie nowe cele, do których uparcie będzie dążył. Bieganie to ciągła walka z własnym ciałem. Zawsze popychasz się dalej. Jeśli chcesz biegać, pamiętaj, że trening biegowy jest krótszy niż jogging, ale znacznie bardziej intensywny.

Jogging a bieganie – różnice

Teraz gdy przeczytałeś powyższe opisy, nie powinieneś mieć problemu z odróżnieniem joggingu od biegania. Jogging jest znacznie mniej intensywny i trwa sporo dłużej niż bieganie. Ma na celu przygotowanie organizmu do wytężonej aktywności, aby w ten sposób sprawdzić, czy poradzisz sobie z nią lepiej niż dotychczas.

W przeciwieństwie do joggingu bieganie jest nastawione na osiągnięcie konkretnych rezultatów. Musisz określić jasno, jaki efekt chcesz uzyskać. Ważna jest również szybkość i dystans – większość biegaczy zakłada, że ich droga będzie miała około kilku kilometrów, więc podczas kolejnego treningu mogą wydłużyć drogę o kilka lub kilkanaście metrów i w ten sposób ciągle się doskonalić.

Bieganie różni się od joggingu także celami. Jogging to powolny trucht bez konkretnego zamiaru. Możesz uprawiać jogging, jeśli chcesz być aktywny fizycznie, poprawić swoje zdrowie i uzyskać formę. Bieganie jest czymś innym. Aby biegać, musisz być w dobrej kondycji fizycznej i mieć informację od lekarza, że jesteś zdrowy i gotowy na duży wysiłek.

Co wybrać – jogging czy bieganie?

Jeśli jesteś osobą, która do tej pory nie była aktywna fizycznie, powinieneś wiedzieć, że najlepiej zacząć od joggingu. Dzięki temu nie tylko określisz swoje granice, ale również będziesz mógł przekonać się, czy trening biegowy sprawdzi się w Twoim przypadku. Choć trend na podejmowanie tego typu aktywności utrzymuje się, powinieneś wiedzieć, że istnieje dużo więcej sportów, które umożliwią Ci zbudowanie formy czy pomogą w poprawieniu wytrzymałości organizmu.

Uważasz już od dawna, że trening biegowy jest dla Ciebie? W takim razie płynnie przejdź z joggingu do biegania. Zaplanuj swój trening i wyznacz cele, a następnie do nich podążaj. Jeśli wcześniej zajmowałeś się uprawianiem truchtu, jesteś gotowy, aby zacząć biegać. Wystarczy uwierzyć, że z każdym treningiem stajesz się lepszym.

Co to jest maraton? 

biegacz
52 sec read

Bieganie a kręgosłup 

biegacz
2 min czytania

Ile kalorii spala bieganie?

biegacz
1 min czytania